Se også  'Jobs/kurser/opslag'  hvor medlemmer kan annoncere.

16. maj

KarriereAften for studerende

Skal du som færdiguddannet kiropraktor arbejde på hospital, forske, i klinik, måske med speciale i sportsskader, spædbørn eller noget helt femte?

Mulighederne er mange! Derfor får du som studerende mulighed for at møde kiropraktorer inden for diverse områder til en snak om, hvad deres arbejde går ud på, hvorfor de har valgt lige netop den karrierevej og hvad man ellers kan have af overvejelser i forhold til den kommende kiropraktorkarriere.

Det foregår på SDU 16. maj og arrangeres af DKF og FNKS i fællesskab.
Læs mere og meld dig til her hos FNKS:

23. maj kl. 20-21

NIKKB-webinar:
MR-henvisning - hvem, hvad, hvornår?

Webinaret kommer omkring:
• Hvilke patienter kan jeg henvise, og hvordan gør jeg?
• Hvad skal henvisningen indeholde, og hvordan skriver vi mest informativt i forhold til den modtagende radiolog?
• Hvilke kliniske problemstillinger ønskes afklaret ved undersøgelsen?
• Hvem har ansvaret for svaret til patienterne, og hvordan forholder jeg mig i forhold til de forskellige svar på MR-scanningen (evt. maligne lidelser og andre ikke-biomekaniske fund)?
• Hvem har ansvaret i forhold til den henvisningsret, kiropraktorer har?

Der vises eksempler på skabeloner til MR-henvisninger som efterfølgende frit kan benyttes.
¨
Frist 20. april. Læs mere hos NIKKB

26. maj

NIKKB efteruddannelse: Idrætskiropraktik basis - fod-, ankel- og skulderskader

Dette basiskursus er specifikt målrettet nyuddannede kiropraktorer samt kiropraktorer med ingen eller lidt erfaring med at behandle idrætsskader. Kurset omhandler specifikt fod-, ankel- og skulderskader, hvor der i alle 3 områder dykkes ned i den funktionelle anatomi med fokus på de enkelte leds funktioner samt indbyrdes relationer og samspil.
Læs mere på NIKKB.dk

25.-28. maj

ECU Convention

ECU Convention 2018 i Budapest. Tilmeld dig her på kongressitet, hvor du kan læse mere: www.ecu2018.com

Early bird-rabat ved tilmelding senest 31. marts 2018

1. juni

Signe bliver pH.d.

Den første dag i juni bliver en stor dag for ph.d.-studerende Signe Fuglkjær Møller. 3 års arbejde skal udmønte sig i ph.d.-graden, når hun forsvarer sin afhandling ’Musculoskeletal pain in Danish school children – it’s prevalence, course and patterns of pain’.

Ph.d.-forsvaret finder sted 1. juni kl. 13:00 i Laboratorium for Leg og Læring, bygning 39, på Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M.

2.-3. juni

NIKKB Efteruddannelse:
Neurologi i praksis

At give dig en grundig opdatering af den neurologiske undersøgelse for nedre og øvre motor neuroner i primær praksis, tolkning, diagnostik og håndtering set i forhold til NKR og kirurgiske muligheder. Teoretisk oplæg efterfulgt af hands´on af de neurologiske undersøgelser.
Herefter cases og plenumdiskussioner af de relevante fund og sammenhænge. Frist for tilmelding 23. april - læs mere hos NIKKB

6. juni

NIKKB-webinar: Behandling af spædbørn

På dette webinar vil du med udgangspunkt i den nyeste evidens blive præsenteret for:

• En kort gennemgang af spædbørns anatomi og biomekanik, knogler og bindevæv

• Forholdet mellem anvendt kraft og bivirkninger hos spædbørn.
Hvor stor en maksimumkraft anbefales ved manuel behandling?

• Præsentation af forskellige manuelle teknikker i relation til udviklingen af bivirkninger. (columna og ekstremiteter).

• Hvad siger litteraturen/den nyeste evidens i forhold til bivirkninger ved behandling af spædbørn? - Og hvordan tager du som behandler hensyn til dette?

Frist 4. maj - læs mere på nikkb.dk her

7. juni

Unges smerter i muskler og led

Hvem er de unge med smerter i muskler og led, og hvilken betydning har det for dem? Hvad kan vi gøre for at forebygge at smerterne opstår - og hvordan behandler vi dem, når det ikke lykkes?

Det vil forskere og praktikere fortælle om på en endagskonference på Aalborg Universitet den 7. juni 2018, som DKF, Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Danske Fysioterapeuter og Aalborg Universitet holder sammen med Center for Sundhed i Muskler og Led.

Læs mere om konferencen: www.forskningmusklerogled.dk/

14. juni

Lisbeth bliver pH.d.

Lisbeth Hartvigsen, Odense, forsvarer sin afhandling ’The prognostic value of physical examination findings and diagnostic classification in primary care patients with low back pain' denne dag kl. 13:00 i Sky på campuskollegiet, Campusvej 1, 5230 Odense M.

16. juni

Folkemødet på Bornholm

DKF deltager i det store Sundhedsteltet sammen med omkring 15 andre organisationer. Lørdag holder DKF sammen med Danske Fysioterapeuter, Ergoterapeutforeningen en debat under den foreløbige overskrift ”patientens nære og sammenhængende sundhedsvæsen”.

Debatten kommer til at handle om, hvad det er, der sker i patientens sygdomsforløb med fokus på de udfordringer, der kan opstå i sektorovergange, mellem forvaltninger og i praksissektoren.

Tid: Lørdag d. 16. juni 2018 fra 14.00-15.15 i Sundhedsteltet.

24.-27. oktober

WFC's uddannelseskonference

Konferencen, som WFC holder de år, der ikke er politisk konference, finder sted i London.

8.-12. november

Faglig Kongres 2018

Hold dig opdateret på: www.fagligkongres.dk, på Facebook og Instagram. Tilmelding åbner før sommerferien efter planen.