Kiropraktor på sociale medier

Hvordan kan man bruge sociale medier som kiropraktor? Vi har interviewet seks klinikere på fem af de største sociale medier. De er valgt, fordi de i en eller anden udstrækning bruger mediet professionelt som kiropraktorer.

I KIROPRAKTOREN, der udkom 21. september med spottema om sociale medier, kan du læse uddrag af de seks interviews. Her er de i fuld længde
.




Anja Aabech, 38, medejer af den 80 år gamle Kiropraktisk Klinik Vanløse, som beskæftiger 4 kiropraktorer og en massør. Har siden 2013 drevet Facebooksiden ’Kiropraktisk Klinik Vanløse’.

Hvorfor blev du administrator? ”Fordi jeg kender mere til Facebook end den anden klinikejer.”

Hvor meget tid bruger du på den? ”Meget lidt, jeg laver opslag, når jeg synes, noget er relevant for vores patienter.”

Hvor mange andre danske kiropraktorklinikker vil du skyde på, har en Facebookside til deres klinik? ”De fleste som også har en hjemmeside”

Hvilke andre sociale medier er du på? ”Facebook (dagligt), Snapchat (meget sjældent), LinkedIn (har kun en profil)”

Er klinikken på andre sociale medier? ”Nej”

Hvad er det overordnede formål med siden? ”Information til vores patienter, vise hvem vi er.”

Hvad synes du, I får ud af at dele indhold og af at modtage indhold på Facebooksiden? ”Det giver klinikken lidt personlighed, patienterne kan se lidt om os, og hvad vi laver, og kan kommunikere med os om andet end behandling.”

Kan I konstatere, at klinikkens tilstedeværelse på Facebook har målbar værdi? ”Nej den har ikke meget marketingværdi.”

Hvem ønsker I især at nå på Facebook? ”De patienter vi har i klinikken.”

Og: hvilke målgrupper når I? ”Vi når en blanding af vores patienter og vores egne venner/kollegaer. Det kan jeg se på dem, der" liker" og interagerer.”

Bruger I annoncering? ”Nej”

Kan du fortælle om et typisk eller det seneste opslag fra klinikkens side? ”Vores seneste opslag, som også er det, der har klaret sig bedst, er et billede af vores nye kiropraktor. Generelt klarer de opslag sig bedst, som viser lidt om os (ikke kun gode råd og fakta). Fx at vi er i gang med at lave et nyt behandlerrum, eller da vi renoverede receptionen og viser processen.”

Kan du fortælle om en af sidens største successer? ”Vi har ikke rigtig oplevet andre successer end mange likes, og at patienterne kommenterer det, vi har skrevet.”

Hvordan vurderer du Facebook lige nu – i vækst eller tilbagegang? ”Hvis jeg skal vælge, vil jeg sige vækst.”

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at oprette Facebookside til klinikken? ”Det er et svært spørgsmål. Jeg vil anbefale, at han/hun forsøger at blande opslagene lidt, så der både er faglig relevante og lidt mere sjove ("bag scenen"-agtigt).”

Har du gjort noget for at lære om Facebook eller sociale medier? ”Kun slået op, hvis der var noget, jeg ikke vidste eller nye regler.”

Har du et forbillede på Facebook? ”Jeg kan ikke lige komme i tanke om et.”

Hvem vil du generelt anbefale at følge som kiropraktor på Facebook? ”Jeg følger Kiropraktorguide.dk for at kunne dele nogle af deres opslag.”



 


Elisabeth Fugl, 28, ansat i Nykøbing Falsters klinik Kiropraktorhuset. Oprettede sin personlige Facebookside ’Elisabeth Fugl – Kiropraktor @Kirofugl’, da hun startede i turnus.

Hvor meget tid bruger du på den? ”0-30 minutter om ugen”

Kender du andre, der har oprettet kiropraktor-Facebookprofiler/sider som dig? ”Jeg så en veninde gøre det og tænkte, at det var en god moderne måde at kommunikere med andre og undgå beskeder i sin private indbakke.”

Hvilke andre sociale medier er du på? ”Facebook privat, Instagram privat og Facebook professionelt”

Hvad er dit overordnede formål med profilen? ”At have en offentlig side hvor der er mulighed for at stille spørgsmål, og hvor jeg kan dele ting, som jeg synes, er interessant, uden at det nødvendigvis har noget med min arbejdsplads at gøre.”

Er formålet mest privat eller mest professionelt? ”Mest professionelt, men selvfølgelig er det præget af mine personlige interesser, som fx yoga.”

Hvad synes du, du får ud af at dele indhold på den her Facebookprofil? ”Jeg får en platform, hvor jeg kan inspirere folk til at tænke over bevægemønster, dårlige vaner og hvordan de måske kan ændre dem. Nogle opslag er tænkt som et skub til at skabe refleksion, og ikke udlægge tingene som en endegyldig sandhed. Derudover får jeg en platform til at dele mine egne interesser og information omkring klinikken.”

Giver profilen dig målbar værdi for dig? ”Det holder jeg ikke øje med”

Hvem ønsker du især at nå?
”Det ville da ikke gøre noget, hvis mine patienter/følgere deler opslag og får folk til at tænke, at kiropraktisk behandling måske er løsningen for dem.”

Bruger du annoncering? ”Nej”

Kan du fortælle om et typisk opslag eller det seneste? ”Seneste opslag handlede, om at klinikken støtter et lokalt projekt om mere aktiv fritid. ’Kiropraktor-Huset støtter BROEN Guldborgsund’.

Hvad er tilstede i et opslag, som klarer sig godt? ”Et billede eller video med en kort tekst. Gerne noget let forståelig info, som fx videoen med Jan Hartvigsen omkring en national strategi for smerter i muskler og led.”

Kan du fortælle om en af dine største succeser på profilen? ”De fleste reaktioner er kommet på et opslag, jeg lagde ud under min turnus og re-postede i maj 2018. Det er en illustration, som viser, hvor meget pres fleksion lægger på nakken alt efter nakkens vinkel. Jeg har oversat den fra en engelsk videnskabelig artikel. Opslaget gav også anledning til en kollegial snak i vores kiropraktorforum efterfølgende.”

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at bruge Facebook professionelt? ”Jeg vil anbefale at have en klinik-Facebook til at videregive generel information, som for eksempel hvis klinikken holder lukket pga. ferie. Det med en kiropraktor-Facebook må man jo selv mærke efter, om det er noget, der giver mening for en. Jeg kan gode lide at professionelle og private Elisabeth er adskilt på Facebook. Det har måske noget med min generation at gøre, eller ønsket om ikke at få beskeder i min private indbakke og venneanmodninger fra patienter?”
 
Har du gjort noget for at lære om Facebook eller sociale medier? ”Nej”

Har du et forbillede på Facebook – en der bruger mediet rigtigt godt? ”Nej”

Hvem vil du anbefale at følge som kiropraktor på Facebook?
’Din børnekiropraktor’ er absolut værd at følge. Jeg synes, de viser nogle gode eksempler på, hvad man skal være opmærksom på samt tips og tricks, forældre kan bruge for, at barnet får det så godt som muligt. Derudover er ’Kiropraktor.com’ også værd at følge. De poster tit artikler med typiske spørgsmål, som patienterne stiller.”


 

 
Christian Stamer, 39. Medindehaver af Kiropraktisk Klinik Kolding. Oprettede i 2016 Snapchat-profilen Kirokolding, hvor 60-80 personer dagligt ser de små fotos og klip, han lægger ud i sin ’story’.

Hvordan vil du beskrive Snapchat? ”En platform, der har været i en rivende udvikling og som de mere etablerede sociale medier har fulgt efter. Et hurtigt medie, hvor billeder, tekst video eller sjove filtre bruges for at understøtte budskabet eller stemningen.”

Hvad er dit formål med profilen? ”At være der for unge, der har brug for at vide, hvad de skal gøre med en skade i bevægeapparatet. Denne aldersgruppe ses mindre i kiropraktiske klinikker end andre aldersgrupper, og tilstedeværelsen på snapchat skal være med til at øge kendskabet.”
 
Hvad synes du, du får ud af at dele og modtage indhold på Snapchat? ”Jeg får hilsener fra mine følgere, som er glade for at følge mine aktiviteter. Studiegrupper bruger mine øvelser, hver gang de skriver opgaver. Det bedste er, når jeg kan give et godt råd efter at have hørt problemet og stillet opfølgende spørgsmål.”

Har det målbar værdi? ”Jeg har fået få nye patienter lokalt og sendt en del til kiropraktorer rundt om i det danske land. Jeg ønsker at nå lokale unge, men kan konstatere, jeg når unge fra hele Danmark.”
 
Kan du fortælle om en typisk Snap? ” Jeg bruger gerne at lave en lille reportage på fx 3 Snaps fra en løbetur, stabilitetstræning eller mine strækøvelser. Nogle gange sammenfatter jeg essensen i et par rim for øge chancen for, at pointen huskes.” 

Hvad er til stede i en Snap, som klarer sig godt? ”Humor. Snapchat kan både vise noget ærligt, grimt og live, men man kan også bruge app'ens funktioner til at få det til at se lidt pænere ud. Det er tydeligt at se forskel. Jeg bruger begge dele for at understøtte det enkelte budskab.”

Din største succes? ”Den største succes var, da jeg var i gratisavisen Metroxpress, efter jeg havde oprettet profilen. Min telefon "sprang i luften", og jeg svarede på flere spørgsmål, end jeg havde patienter den dag. En del af spørgerne er stadig følgere flere år efter. Sidste år begyndte jeg at lave små raps, og det var åbenbart så underholdende, at folk begyndte at anbefale mig til deres venner.” 

Hvor meget tid bruger du på det? ”5 minutter her og der. Det, som tager længst tid, er at følge en historie, og se hvor godt den virker. Jeg er gået fra at skabe til at dokumentere. I starten lavede jeg farverige illustrationer for, hvorledes man skulle huske at rette sig op eller lave øvelser. Nu følger man mere bare min hverdagsaktive livstil. Det tager ikke lang tid at udvælge de bedste snaps fra mine Snapchat Specticals og uploade dem til dagens historie.”

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at bruge Snapchat professionelt? ”Lær platformen at kende. Vær oprigtig, og snap kun noget, der kan være af værdi for andre. Jeg har fulgt danske og internationale snapschattere, set livestreamede foredrag fra Social Media Week og fulgt Gary Vaynerchuk på Youtube og andre sociale medier.”
 
Har du et forbillede på Snapchat? ”Lakserytteren, ikke fordi jeg ønsker at bruge flere timer på en Snapchathistorie som ham. Men han har slået igennem og har en stor følgeskare.”
 
Hvilke andre sociale medier er du på? ”Jeg bruger Facebook til at annoncere aktiviteter i klinikken med. Privat bruges Facebook til at holde styr på fx sportsklubber, træningsaftener m.v. og venners bedrifter. Facebook Messenger bruger jeg til chat med venner og andre, jeg gerne vil have direkte kontakt til. Snapchat bruges også privat til at dele sjove øjeblikke fra nuet til familie og venner. Snapchat er blevet så mainstream, at selv bedsteforældre får flere billeder og videoer af børnebørnene, hvis de er på. Instagram bruger jeg til at følge mine interesser, fx en ny sportsgren, hvor både billeder og videoer inspirerer. Professionelt kan jeg bruge Instagram til at finde lokale influenter.”

Bruger du annoncering? ”På Facebook og Instagram bruger jeg 150 kr. om måneden.”


 


Lonni Mauritzen, 42, medejer af Kiropraktisk Klinik Vejen (startet 1987), som beskæftiger 5 kiropraktorer og 13 medarbejdere i alt. Oprettede i 2017 klinikkens Instagramprofil @Vejenkiropraktor.dk, som hun selv styrer.

Hvordan vil du beskrive Instagram? ”Et godt medie til at nå ud til det unge segment (0-ca 40 år)”

Hvorfor blev du administrator? ”Jeg er nok mest på de sociale medier.”

Hvor meget tid bruger du på at administrere profilen? ”Ugentlig ca. 1 time.”

Hvor mange andre danske kiropraktorklinikker vil du skyde på, har en Instagramprofil? ”10-20 klinikker?”

Hvilke andre sociale medier er du på? ”Facebook, Linkedin, Instagram”

Hvilke andre sociale medier er klinikken på? ”Facebook”

Hvad er det overordnede formål med klinikkens profil? ”At oplyse om vores klinik og kundskaber, og få flere nye patienter.”

Hvad synes du, du får ud af at dele indhold på klinikkens Instagram? ”For lidt endnu desværre, det går nemmere på Facebook. Men vores håb er at tiltrække nogle flere familier med børn.”

Hvad synes du, I får ud af at se/modtage opslag? ”Gode ideer til målgrupper og folks behov i sundhedssystemet.”

Kan I konstatere, om klinikkens tilstedeværelse har målbar værdi? ”Desværre ikke endnu, men vi arbejder på sagen.”

Hvem ønsker I især at nå på Instagram? ”Vores håb er at tiltrække nogle flere familier med børn. Og (elite)idrætsudøvere.”

Og: hvilke målgrupper når I? ”20-40 årige kvinder primært. Et gæt - da vi har for få følgere til at se målgruppe-statistik.”

Bruger I annoncering? ”Vi bruger annoncering af og til på Facebook, men har endnu ikke oplevet en overbevisende effekt heraf. Så vi har ikke budgetteret med et egentligt beløb.”

Kan du fortælle om et typisk opslag, fx det seneste? ”Vores seneste opslag er en reklame for "Danske Hospitalsklovne". Vi sælger deres næser i anledningen af #spredglæde dag d. 7/9.”

Hvad er tilstede i et opslag, som klarer sig godt? ”Det er meget forskelligt - men i toppen ligger billeder af personale og klinikken, altså dagligdagen.”

Kan du fortælle om en af jeres største successer? ”Det var fra #spredglæde dag sidste år. Her oplevede vi en del positiv opmærksomhed, og røde næser der blev revet væk. Vi vil gerne forbindes med et godt formål.”

Hvordan vurderer du Instagram lige nu – i vækst eller tilbagegang? ”Jeg vil vurdere, det er i vækst - så vi hænger på og arbejder med forbedring af profilen.”

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at oprette Instagramkonto til deres klinik? ”Få vejledning til promovering på sociale medier for at få det optimale ud af det.”

Har du gjort noget for at lære om Instagram eller sociale medier? ”Nej desværre, men set i bagklogskabens ulideligt klare lys, så skulle jeg have deltaget i et kursus (Vores lokale erhvervsforening har endda tilbudt det - gratis).”

Har du et forbillede på Instagram? ”Ja @mettehelena, hun bruger instagram både privat og til sin forretning @retrovilla. Hun har en god humoristisk indgangsvinkel til at promovere sig selv og sin virksomhed.”
Hvem vil du anbefale at følge som kiropraktor på Instagram - personligt eller som klinikprofil? ”@leonorachristinaskov, forfatter - jeg beundrer hendes evne til at få sine budskaber frem uden at være stødende i sin sprogbrug - en favnende personlighed, @behandlingforalle, en kiropraktorklinik i Bergen - tværfaglig og rummelig, god til at interagere med lokalsamfundet.”

 



Henrik Gammelgaard Petersen, 43, medindehaver af Tidens Kiropraktor i Odense. Den beskæftiger 4 kiropraktorer, 2 fysioterapeuter, 3 massører og 4 administrative. I 2010 oprettede han LinkedIn-profilen ’Henrik Gammelgaard Petersen, Kiropraktor.’ Han har også oprettet en side til sin klinik på LinkedIn.

Hvordan vil du beskrive LinkedIn? ”LinkedIn et netværksværktøj. Det er nemt og legitimt at skabe kontakt til virksomheder eller interessepersoner. Der er generelt en stor interesse for at skabe merværdi for de andre, og derved fremhæve ens egen værdi. Med en attitude, der udstråler “hvad kan jeg gøre for at hjælpe din forretning”, hæver du din egen værdi, og din tilstedeværelse i et netværk bliver meget interessant for de øvrige deltagende værende i konkrete erhvervsnetværk eller dit eget LinkedIn-netværk.”

Hvad er dit overordnede formål profilen? ”Netværk og vidensdeling”

Er formålet mest privat eller mest professionelt? ”Udelukkende professionelt, idet LinkedIn er konstrueret hertil, ingen eller meget minimal social aktivitet. Ved at dele indhold på LinkedIn viser jeg min interesse i at hjælpe andres forretning og faglighed. Ved at vise engagement i andres interessefelter øger jeg min værdi på LinkedIn. Jeg har mulighed for at hjælpe mit netværk ved at dele andres opslag, hvilket kan være fagligt indhold eller konkrete jobtilbud samt “produkter” som andre i netværket søger eller sælger.”

Har din tilstedeværelse målbar værdi? ”Jeg har ingen fast målbar parameter, jeg kan referere til. LinkedIn er aktuelt ikke en reklamesøjle for min klinik, men en mulighed for mig som fagperson at vise mit værd i et netværk. Konkret har jeg fået samarbejde med virksomheder gennem LinkedIn. Jeg har skabt kontakt direkte til interessante personer og aftalt konkrete kaffemøder i klinikken eller på aktuelle virksomheder med henblik på at snakke konkret forretning eller udvide mit netværk. At skabe merværdi for hinanden er en del af kulturen på LinkedIn, og at aftale et kaffemøde er derfor helt naturligt.”

Hvem ønsker du især at nå? ”Alle kan få problemer med bevægeapparatet, så alle på LinkedIn er potentielle kunder/klienter. Men skaber jeg god kontakt med en person på LinkedIn med ansvar for mange ansattes sundhedstilbud kan dette jo resultere i en samarbejdsaftale.”

Hvilke målgrupper når du? ”På LinkedIn når jeg udelukkende den arbejdsdygtige del af befolkningen. Oftest tror jeg, det er den resursestærke del af befolkningen, som kan se interessen i at få kvalificeret behandling i tide, og gerne forebyggende. De har typisk været i klinikken til et kaffemøde, eller de har en ansat/kollega, som har besøgt klinikken. Jeg tror på LinkedIn som et forretningsredskab, der i væsentlig grad adskiller sig fra salg af “kold kanvas”. LinkedIn er også godt, hvis du som forretningsdrivende er med i et erhvervsnetværk, hvor den direkte kontakt til andre i erhvervsnetværket bliver legitimt og opfattes seriøst, hvis det sker via LinkedIn og de på LinkedIn eksisterende kommunikationsformer.”

Kan du fortælle om et typisk opslag? ”Optimalt brug af LinkedIn vil klart være selv at skabe noget indhold på egen hånd. Som kliniker med en travl hverdag og som klinikejer med dertilhørende ansvar for andre menneskers arbejdsplads har jeg i disse år ikke gjort nok i forhold til dette, tiden går med at arbejde i den kliniske hverdag og som leder i klinikken. Jeg har brugt en lidt nemmere strategi, nemlig at dele hvad jeg synes, er relevant fagligt indhold, der understøtter mit virke som kiropraktor og giver et strejf af seriøsitet. Det kan fx være deling af de nationale kliniske retningslinjer for akutte smerter i nakke eller lænderyg, G.L.A:D-projekterne eller deling af prolaps- og stenosepakkeforløbet.”

Hvad er tilstede i et opslag, som klarer sig godt? ”For at et opslag klarer sig godt, skal der være en grad af overraskelse i budskabet, noget nyt eller nytænkende som ikke for en lægmand er indlysende. Eller en god historie fra det virkelige liv. Bedst er en historie, hvor det er dig, der skaber forretning for andre virksomheder eller ledere. Fx hvis jeg kan finde to i mit netværk, som får gavn af et samarbejde, som jeg har faciliteret.”

Kan I konstatere, om klinikkens side har målbar værdi? ”Det er ikke vores profil på LinkedIn, der er den store indtægtskilde, det er klart nemmere og bedre at investere i klinikkens profil på Facebook eller bruge tid på din egen personlige profil på LinkedIn. Og for at optimere klinikkens mulighed for eksponering er det naturligvis en fordel, hvis alle på klinikken har en aktiv profil på LinkedIn.”

Kan du fortælle om et typisk opslag på klinikkens side? ”LinkedIn har en funktion, der hedder “showcase”, altså en mulighed for at vise “produkterne” som din virksomhed sælger. Her prøver jeg at vise, hvad klinikken har at tilbyde, men der er langt større interesse herfor på Facebook end på vores klinik-profil på LinkedIn. Om vores klinikprofil på LinkedIn når en bestemt målgruppe, er jeg i tvivl om, eftersom meget få finder ind på den.”

Hvor meget tid bruger du på LinkedIn? ”Ca. to timer ugentligt, som er skemalagt i min kalender, men hvis det interessante opslag dukker op, ja så deler eller kommenterer jeg det med det samme.”

Hvor mange danske kiropraktorklinikker vil du skyde på, er på LinkedIn?  ”Aner det ikke, jeg har måske selv set to eller tre ud over min egen. Men der er en del personlige kiropraktor-profiler på LinkedIn, og  de mest aktive er udenlandske, typisk amerikanske eller engelske kollegaer.”

Hvilke andre sociale medier er du på? ”Ud over LinkedIn er klinikken på Facebook, og en stor del af vores online strategi er knyttet op til denne profil. Hertil har vi også en profil på Google+, som er Googles eget sociale medie. Vi har også i forlængelse heraf en Youtube-profil, hvor vi uploader videoer af øvelser eller produkter fx babymotorik eller efterfødselstræning samt gode råd til øvelser for diverse smerter i hofter, knæ osv. Vi har fået rigtig mange anmeldelser på Google, hvilket klart er med til at styrke vores eksponering på Google generelt i søgemaskineoptimeringen af vores hjemmeside og vores sociale profilers søgeoptimering.”

Bruger du annoncering på LinkedIn? ”Nej, kun på Facebook.”

Hvordan vurderer du LinkedIn lige nu – i vækst eller tilbagegang? ”LinkedIn er internationalt i vækst, men om vi i DK har taget mediet og dets muligheder til os, aner jeg ikke.”

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at komme på Linkedin? ”Sørg for at lave en seriøs professionel profil med et portrætbillede, der ikke er taget fra en familiesituation eller på en ferie, men et om muligt professionelt portrætbillede ved en fotograf. Brug LinkedIn til at skabe et professionelt netværk til andre forretningsdrivende, og sørg for at hjælpe andre aktivt ved at dele, kommentere og give feedback”

Har du gjort noget for at lære om LinkedIn/sociale medier? ”Jeg har i mine erhvervsnetværk haft glæden af flere foredragsholdere med fokus på brugen af LinkedIn samt et regulært kursus i LinkedIn, da min kompagnon og jeg startede klinik. Det kan varmt anbefales!”

Har du et forbillede på LinkedIn? ”Morten Novrup Henriksen. Han er erhvervspsykolog og dygtig til at skabe indhold ved at uploade video jævnligt med sine tanker om ledelse og ledelseskultur. Hans tilgang til Linkedin er bemærkelsesværdig og tankevækkende.”

Hvem vil du anbefale at følge som kiropraktor på LinkedIn? ”Ud over Morten, så Harald Reedtz Tokerød eller Steffen M Kjærullf, deres måde at bruge LinkedIn på er effektivt og forretningsskabende.”



 


Sune Hougaard Nielsen, 31, ansat kiropraktor hos Rygcenter Aarhus. Har siden 2010 haft Twitterprofilen @storfod.
 
Hvor meget tid bruger du på den? ”Meget lidt. Måske et par gange hver 14. dag”

Har du sat den tid, du bruger på den i nogen form for system? ”Nej. Det er meget sporadisk, ofte efter en mailnotifikation har gjort mig opmærksom på et tweet.”

Hvor mange andre danske kiropraktorer vil du skyde på, er på Twitter? ”Hm. Et par gode håndfulde, men jeg aner det ikke. Jeg har indtryk af, at det mest er folk, der vil holde sig opdateret på deres yndlingsforsker, men jeg ved det ærligt talt ikke.”

Er det dit indtryk, at det er flere eller færre end i andre lande? ”Færre - Twitter er generelt ikke særligt udbredt i DK.”

Hvilke andre sociale medier er du på? ”Snapchat har overtaget meget af det jeg tidl. brugt SMS til. YouTube gør det fjernsynet gjorde for mig i gamle dage - alt fra hjernedød underholdning til spændende dokumentarer. Instagram til at følge venner, interessante mennesker og dygtige fotografer. Facebook til koordinering via grupper, Messenger og begivenheder. LinkedIn - primært til at holde styr på CV. Twitter bruger jeg til alt fra at følge nyeste forskning og tendenser inden for MSK og lidt øje med, hvad mine yndlingspodcastere og youtubere laver.”

Hvad er dit overordnede formål med profilen? ”I starten var det mest for at følge forskere og tendenser inden for MSK. Nu er det mere et sted, jeg zapper igennem for interessante ting.”

Er formålet mest privat eller mest professionelt?  ”50/50”

Hvad synes du, du får ud af at dele indhold på Twitter? ”Jeg deler ikke særligt tit noget, men når jeg gør, og folk responderer, har jeg det med at blive lidt starstruck. Det skete bl.a., da  @daarligdommerne reagerede på en strøgtanke, og da @elektronista gav mig medhold i min kritik af Coca Cola Life’s smag.” 

Giver profilen dig målbar værdi? ”På ingen måde”

Hvem ønsker du især at nå? ”Jeg har intet ønske om at nå en speciel målgruppe. Det bærer min profil også præg af. Der er MANGE “Sune har liket denne YouTube” posts fra dengang jeg ikke havde fået rettet mine indstillinger.”

Hvilke målgrupper når du med din profil? ”Jeg tror ikke, jeg når nogen. Kun meget sporadisk.”

Bruger du annoncering? ”På ingen måde”

Kan du fortælle om et typisk opslag eller fx det seneste? ”Det er typisk retweets af interessante tweets (fx IOB), Instagram-autotweets, eller strøtanker om offentlige personer/institutioner(fx P3)”

Hvad er tilstede i et opslag, som klarer sig godt? ”En samtale med andre profiler fx med dårligdommerne”

Kan du fortælle om en af dine største successer? ”Det må være dårligdommerne-tweetet, hvor jeg både blev klogere og følte “mig sjov på twitter””

Hvad vil du anbefale til kolleger, der overvejer at komme på Twitter? ”Følg forskere og store personligheder. Opret lister, der rummer forskellige emner. Hav fx. en forskerliste, en politikliste og en dansk komik-liste. På den måde finder du hurtigere den type indhold, du søger.”

Har du gjort noget for at blive god til Twitter eller sociale medier? ”Nope”.

Har du et forbillede på Twitter? ”@JevneHelse - han klarer både at promovere eget indhold og være kurator for andres gode indspark.”
Hvem vil du anbefale at følge som kiropraktor på Twitter?
@Jevnehelse - han er en twittermand af karat. @BJSM_BMJ - små korte nyheder fra BJSM’s redaktører. “. Serving clinicians/ practitioners in sport, exercise & physical activity.“
@JanHartvigsen - Verdens førende forsker inden for MSK og kiropraktik - det er Twitters udgave af “The suggested reading list for chiropractic”

 

TSC, 20. september 2018

 

 

Artiklen er fra

KIROPRAKTOREN nr. 3 - 17. september 2018

Her har vi spot på sociale medier. Du kan blive klogere på Facebooks krise, på hvordan sociale medier påvirker unges trivsel og om de nye medier skaber ekkokamre.

Du kan også læse om børns smerter i ben og arme og om skoletasker kan give ondt i ryggen.

Find en kiropraktor