OK17-information til dig, der er sekretær/administrativ i en kiropraktorklinik


Her på siden finder du målrettet information til sekretærer i klinikker, der er tilmeldt kiropraktoroverenskomsten (har ydernummer).

Siden opdateres løbende, når der lanceres nyt værktøjer osv. Vi er bl.a. i fuld gang med at udvikle informationsfoldere til patienterne og en film, der fortæller om de nye pakkeforløb.

Hvad har DKF lavet af hjælpemidler til implementering?
- implementeringsmanual
- ydelsespjece med teksten om ydelserne
- oversigt over speciale 53
- information om det nye til patienterne
Find det her

Vi er i gang med at udarbejde folder med information om tilstanden og forløbene i de 3 pakkeforløb. Forventes sendt til klinikkerne senest omkring maj måned.

Vi sender OK-nyhedsbreve til kliniksekretærer, samt til ansatte kiropraktorer og klinikejerne - find dem via boksen til højre. Dem til kliniksekretærerne sender vi til den mail, som klinikken står registreret med hos DKF, så dem, der åbner dén mail, bedes videresende mailen til de relevante modtagere, hvilket står øverst i mailen.
 

HVAD GÅR DET NYE UD PÅ?
Den første ændring, man vil mærke i klinikken, er de nye ydelser, honorarer og pakkeforløb, som er en realitet 1. april.

Danske Regioner har ønsket at ensrette priserne, og det betyder blandt andet nye ydelser, honorarer og tilskud, og så skal alle klinikker med overenskomst akkrediteres i løbet af 2018-20.

Kvalitetsakkreditering
Akkreditering er meget kort fortalt en form for kvalitetssikring af klinikkens indretning og rutiner, som allerede nu sker hos læger og speciallæger. Klinikken skal dokumentere, hvordan den lever op til 13 kvalitetskrav, der handler om fx hygiejne, journaler, patienttilfredshed m.v. En særligt uddannet kiropraktor – en såkaldt surveyor - besøger klinikken og gennemgår, hvordan den lever op til kravene.

Der bliver sendt direkte mails til alle klinikker med dato, information og indkaldelse til opstartsmøde 8-9 måneder inden surveyorens besøg. Der bliver hjælp og vejledning at få undervejs i processen. Læs mere hos IKAS eller i DKF's spørgsmål- og svar-sektion

Her er ændringerne i den nye tilskuds- og ydelsesstruktur i overskrifter:

1. Nye førstegangskonsultationer i speciale 53
Førstegangskonsultationer (forundersøgelser) bliver opdelt efter, hvornår eller om patienten har været tilset i klinikken af en kiropraktor tidligere. Patientens udgift bliver cirka som i dag, dvs. ca. 350 kr. for en patient, der har været i klinikken inden for det seneste år, ca. 461 kr. for en patient, der har været i klinikken inden for 1-3 år, og ca. 575 kr., hvis det er mere end 3 år siden eller patienten aldrig har været til kiropraktor i klinikken før. Hertil kommer evt. tilskud fra Sygesikringen 'danmark', som fortsætter på samme niveau som nu. 
 
2. Nye opfølgende konsultationer i speciale 53
De opfølgende konsultationer bliver opdelt i 'almindelige', 'afgrænsede' og 'udvidede' efter 7 kriterier. Hvis 1 kriterie er opfyldt, er det en 'almindelig opfølgende konsultation'. Hvis 2 eller flere kriterier er opfyldt, er det en 'udvidet'. Er ingen kriterier anvendt, er det en 'afgrænset'. Patientens udgift er på samme niveau som nu, det vil sige ca. 187 kr. for en afgrænset, ca. 301 kr. for en almindelig og ca. 416 kr. for en udvidet. Hertil kommer evt. tilskud fra 'danmark', der fortsætter på samme niveau. 
3. §64 kun til 3 sygdomme fremover 
Fra 1. april er det kun patienter med tegn på diskusprolaps i lænd og nakke (dvs. lumbal eller cervikal nerverodspåvirkning) samt med rygmarvsforsnævring (dvs. lumbal spinalstenose), som kan få det større tilskud fra §64 i et særligt pakkeforløb. Til gengæld er tilskuddet meget højt, så patienten kun skal betale mellem 200-270 kr. pr. konsultation. Kan patienten få tilskud fra 'danmark', bliver udgiften kun 50-65 kr.



Læs mere - se her eller i boksen oppe til højre!
Hvad kan man sige - og skrive/dele - til patienterne om det nye ydelser? Find forslag/inspiration her

Læs 'Spørgsmål & svar'